nema rezultata...
U petak, 9. travnja 2025. godine na Sveučilišnom odjelu zdravstvenih studija Sveučilišta u Splitu, u okviru Festivala znanosti 2025. na temu „Mreže“, održano je predavanje „Digitalne mreže, prilike/neprilike (dez)informiranju“, koje su održale doc. dr. sc. Ivana Marasović Šušnjara i Maja Vejić, mag. phil.

Predavanje je obradilo iznimno aktualnu temu utjecaja digitalnih tehnologija i društvenih mreža na zdravstveno informiranje i širenje (dez)informacija. Suvremene digitalne mreže oblikovale su način na koji danas pristupamo informacijama – broj korisnika društvenih mreža globalno se mjeri u milijardama, što predstavlja značajan potencijal za interakciju zdravstvenih institucija s javnošću te provedbu preventivnih i edukativnih intervencija.
Međutim, u doba lako dostupne javne komunikacije, osobito je važno razvijati sposobnost razlikovanja točnih informacija od dezinformacija. Prvi korak u tom procesu jest pravilno zaključivanje temeljeno na logici – ne samo provjerom valjanosti zaključaka, već i istinitosti početnih premisa. Ova se potreba posebno ističe u kontekstu zdravstvene skrbi, gdje pogrešna interpretacija podataka može imati ozbiljne posljedice. Ilustrativan primjer je problematika cijepljenja, gdje je kombinacija nepovjerenja u medicinsku struku i bezrezervnog oslanjanja na nepouzdane internetske izvore dovela do ponovne pojave ozbiljnih dječjih bolesti.

Predavačice su naglasile kako odgovorno informiranje, kritičko promišljanje te formiranje stavova isključivo na temelju vjerodostojnih i raznovrsnih izvora predstavljaju ne samo individualnu obvezu, već i kolektivnu odgovornost. Ključnu ulogu u izgradnji povjerenja javnosti u zdravstveni sustav imaju vlast i stručnjaci koji moraju osigurati pravodobne, točne i razumljive informacije. Istovremeno, građani su pozvani na aktivno sudjelovanje – kroz javne rasprave, komunikaciju i političku odgovornost – u oblikovanju informiranog društva.

Zaključno, dostupnost provjerenih informacija, kvalitetna komunikacija između zdravstvenog sustava i građanstva te razvijanje informatičke i zdravstvene pismenosti zajednička su odgovornost svih dionika – od stručnjaka i institucija do svakog pojedinca.